این بخش چگونگی ترکیب سی پلاس پلاس پایه را با عملکردهای قابل ارایه توسط کیو تی برای ساخت چند نرم افزار رابطه کاربری گرافیکی کوچک را نشان میدهد . این قسمت همچنین دو ایده ی کلیدی را معرفی می کند "سیگنال ها و اسلات ها" وطرح ها . در قسمت دوم ،ما به عمق بیشتری می رویم و در قسمت سوم ما شروع خواهیم کرد برای ساخت برنامه های واقع بینانه تر
اگر شما در حال حاضر می دانید جاوا یا سی شارپ اما تججربه ی محدودی با سی پلاس پلاس دارید شما باید بخواهید شروع کنید appendix Dبخواندن سی پلاس پلاس مقدماتی در
سلام کیو تی
بیایید شروع کنیم باید یک مثال خیلی ساده از برنامه ی کیو تی ما می خواهیم ابتدا بررسی کنیم خط به خط سپس ببینیم که چگونه آن کامپایل و اجرا می شود
Qapplication & QLabelخط های 1 و 2 شامل تعریف کلاس های
برای هر کلاس کیو تی ، وجود دارد یک فایل هدر با همان نام ( و سبک نوشتن ) مانند کلاس ای که شامل تعریف کلاس ها است .
برای مدیریت منابع Qapplication خط 5 ایجاد می کند یک شی
گسترده ی نرم افزار.
چون کیوتی Argc & argv نیاز دارد به Qapplicationسازنده ی
از چندین آرگوماندهای خط فرمان خودش پشتیبانی می کند.
که نشان می دهد QLabelخط 6 ایجاد می کند یک برنامک
را در کیوتی و اصطلاحات یونیکس ،یک برنامک هست یک “Hello Qt”
عنصر بصری برای یک رابطه کاربری . مدت دنباله(اصطلاح دنباله یا control &containerریشه ) از پنجره ی ابزار و معادل آن
است در اصطلاحات ویندوز . دکمه ها ،منوها ، میزهای اسکرول و فریم ها هستند مثال هایی از برنامک ها . برنامک ها می توانند شامل ویجت های دیگر ؛ برای مثال یک برنامه ی ویندوز هست معمولا یک برنامک که مانند و QstatusBar ، یک QtoolBars ، چند QmenuBar شامل یک
چندین برنامک دیگر می باشد .اغلب برنامه ها استفاده می کنند از یک
مانند پنجره برنامه، اما ، بنابراین QDialog یا یک QmainWindow
کیوتی هستن قابل انعطاف که هر برنامک می تواند یک پنجره باشد. در این پنجره ی برنامه هست Qlabel مثال ، ویجت
خط 7 باعث قابل مشاهده شدن برچسب می شود . برنامک ها همیشه را ایجاد می کنند پنهان به طوری که ما می توانیم شخصی سازی کنیم آن ها را قبل از نمایش دادن برای آنها ، وجود دارد توسط اجتناب از در اهتراز بودن
(avoiding flicker)
خط 8 عبور کنترل برنامه به سوی کیو تی .در این نقطه ،برنامه وارد حلقه که در آن برنامه stand byی اتفاق می شود . این هست یک نوع در حالت
منتطر عملکردهای کاربر مانند کلیک های موس و فشار دادن کلیدها می ماند . اقدامات کاربر برای به وجود آوردن اتفاقات ( که نامیده می شود پیام ها ) که برنامه معمولا توسط مجری یک یا چندین تابع می تواند پاسخ دهد
برای مثال زمانی که کاربر کلیک می کند بر روی یک ویجت ، یک فشار موس و یک پاسخ موس اتفاق تولید می شود
در این رابطه ، برنامه های رابطه ی کاربری گرافیکی به شدت تفاوت دارند با دسته ی برنامه های معمولی که به طور معمول ورودی را پردازش می کنند ، نتایج را پردازش می کنند و بدون دخالت انسان خاتمه می دهند
برای سادگی ، ما به زحمت نمی اندازیم خودمان را برای فراخوانی
. این (main())در اتمام تابع اصلی QLabel روی شی Delete
نشست حافظه هست بی ضرر در چنین برنامه کوچکی ،از آن جایی که حافظه اصلاح خواهد شد توسط سیستم عامل زمانی که برنامه پایان می یابد.
در حال حاضر امکان امتحان برنامه بر روی ماشینتان وجود دارد . می بایست شبیه به شکل نشان داده شده در عکس 1.1 باشد . ابتدا ، شما نیاز خواهید داشت به نصب کیوتی 4.3.2 (یا یک کیوتی 4 بهبود یافته تر ) ،
توضیح داده شده است . Appendix A یک فرایند است که در
از این به بعد ، ما فرض خواهیم کرد که شما دارید یک کپی درست نصب شده از کیوتی 4 که دایرکتوری bin QT در متغیر محیطی PATH خود است ( روی ویندوز ، این عمل به صورت خودکار برنامه کیوتی را نصب می کند ) شما همچنین نیاز خواهید داشت به کدهای برنامه درون یک فایل در یک فهرست راهنما که نامیده می شود Hello.cppکه نامیده می شود
خودتان یا کپی کنید آن را Hello . cpp . شما می توانید تایپ کنید hello
از مثال که که همراه این کتاب است . که در آن این مثال در دسترس است /
تمام مثال ها قابل دسترسی هستند در وب سایت کتب :
http://www.informit.com/title/0132354160
انجام پروژه های دانشجویی تحت برنامه ی سی...
برچسب : آموزش, نویسنده : 2itstudent3 بازدید : 15